Suur-Jyväskylän lehti, 24.9.2008
Maalaiskunnan kunnantalon edustalla ei ole pyörätelineitä. Tämän asian huomasi kollegani Signe, joka oli tulossa pyörällä kokoukseen. Tarvetta pyörätelineille ei ole ollut, koska maalaiskuntalaisten pitkät matkat kokouksiin on ollut pakko hoitaa autoilla. Autoilu onkin käytännössä ainoa järkevä tapa liikkua maakunnan alueella laajemmin.
Oletin Kanavuoreen muuttaessani, että paikka on ihanteellinen logistisesti. Luulo ei ole tiedon väärti. Jo ensimmäiset bussikokemukset valaisivat, miten huonosti julkinen liikenne alueella kulkee varsinkin iltaisin, viikonloppuisin tai koulujen lomien aikana. Siirryin autollisen ihmisen elämään alle kuukaudessa.
Julkisen liikenteen vuorot ja reitit tulisi kulkea järkevästi koko maakunnan alueella keskustan ja lähialueiden lisäksi. Jokaiseen niemeen ja notkelmaan ei vuorojen ole järkevä ulottua, vaan suurimpiin taajamiin ja asutuskeskuksiin. Sinne, missä ihmiset asuvat ja liikennevirrat kulkevat.
Maanantaina pidetty autoton päivä on hyvä keino kannustaa julkisen ja kevyen liikenteen käyttöön. Yksi päivä vuodessa ei riitä, vaan asennemuutos vaatii pitkäjänteisempää työtä. Yksi hyvä keino on työmatkaetu. Työnantaja antaa edun työntekijälle asunnon ja työpaikan
välistä matkaa varten julkisella kulkuneuvolla ja sitä arvostetaan verotuksessa 75 prosenttiin matkalipun arvosta. Tämä etu on saanut monen siirtymään lähiliikenteen käyttäjäksi ja sen käyttöä tulisikin edelleen laajentaa.
Jokainen omasta autosta julkisen liikenteen käyttäjäksi siirtyvä henkilö sekä luo työllisyyttä että säästää luontoa ja ympäristöä. Varsinainen ympäristöteko onkin, jos kokonainen ihmisvirta saadaan kulkemaan julkisilla kulkuneuvoilla. Tähän on pyrittävä.
Eeva-Kaisa Rouhiainen
kunnallisvaaliehdokas (kok), Vaajakoski