Kirjoitus Keskisuomalaisessa 29.2.2016
Viime syksynä Naissaaren siltaremontin aikana konkretisoitui, miten pienikin häiriötilanne ruuhkauttaa ja aika ajoin pysäyttää koko liikenteen Vaajakosken kohdalle. Kyse ei ole vain pienestä harmista, vaan nelostien kriittisimmästä kohdasta, jossa liikenteen sujuvuus vaikuttaa koko valtatien liikenteeseen.
Jos kyseisessä kohdassa tapahtuu onnettomuus, liikenne nelostiellä pysähtyy. Pahimmassa tapauksessa autot joutuvat kiertämään pitkiä vaihtoehtoisia teitä ja pidemmän häiriötilanteen aikana moni autoilija miettii vaihtoehtoisia reittejä matkansa varrelle.
Keskisuomalainen uutisoi 16.2. nelostien korjaustarpeista. Reitillä on monia kipukohtia ja artikkelissa nostettiin ansiokkaasti esiin Äänekosken tuleva raskaan liikenteen määrän kasvu ja Toivakka–Vaajakoski-tien eritasoliittymien tarpeellisuus. Vaajakosken kohta ja Naissaaren sumppu eli nelostien pahin pullonkaula oli kuitenkin mainittu vain pienellä sivulauseella ja unohtunut kokonaan piirretystä karttakuvasta.
Vaajakosken ohitustien rakentaminen on nelostien liikenteen sujuvuuden ja Keski-Suomen elinkeinoelämän kannalta erittäin tärkeää. Se tulee nostaa esiin voimakkaasti, jotta tierahat sen rakentamiseksi saadaan mahdollisimman pian.
Olen samaa mieltä lehtijutun otsikon kanssa; nyt on nelostien vuoro. Nyt on ensisijaisesti Vaajakosken ohitustien vuoro.
Eeva-Kaisa Rouhiainen
vpj., Jyväskylän kokoomus ry
Jyväskylä, Vaajakoski
Eeva-Kaisa Rouhiainen