Kuvitellaan, että saisit ison maa-alueen, jonka saisit suunnitella vapaasti ihan kuin haluat. Rajaehdoiksi määritellään, että sieltä täytyy löytyä ainakin alueelle välttämättömät palvelut: asuinalue, työpaikkoja, kauppoja, kouluja, päiväkoteja, energialaitos ja rautatie. Ja näiden lisäksi saat asettaa alueelle vapaasti mieluisia komponentteja: puistoja, järviä, siltoja, teitä, laivalaitureita, huvipuistoja… Miten suunnittelet alueen?
Tuskin laitat rautatietä ympäröimään kaunista vesistöä tai voimalaitosta päiväkodin viereen. Mietit varmaan tarkkaan, että ihmisillä on mahdollisimman lyhyt matka kouluun tai työpaikalle sekä sillat johtavat… jonnekin.
Vaikeutetaan haastetta: tietyt komponentit sijoitetaan alueelle valmiiksi ja niitä ei voi enää siirtää. Alueen suunnittelu taisi hieman vaikeutua. Voi olla, että enää ei ole mahdollista sitä rautatietä siirtää järven rannalta kauemmas.
Niin kuin Jyväskylässä. Tiettyjä komponentteja on jo paikoillaan ja niiden siirtäminen on likipitäen mahdotonta. Suunnittelu pitää miettiä kauaskantoisesti, vuosien päähän.
Otetaan esimerkkinä Lutakko ja sataman alue. Alue on Jyväskylän näyteikkuna ja imagokärki kävelykadun ohella. Sataman alue on kaavoitettu jo vuosikymmeniä sitten. Eli isot palikat ja komponentit olivat jo paikoillaan. Kaupunginvaltuusto hyväksyi Lutakon sataman yleissuunnitelman 2008 ja hanke käynnistyi samana vuonna. Eli lähdettiin suunnittelemaan yksityiskohtia isojen komponenttien väliin
Mitä pystyt tekemään rajallisilla komponentilla? Et ehkä paljoa, mutta jotain sentään. Vuonna 2010 suunnitelmaa tarkistettiin Satamakadun kohdalta. Päätöksellä parannettiin liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä koko alueen käyttömahdollisuuksia. Suurin muutos tarkennetussa suunnitelmassa oli Satamakadun pudottaminen tunneliin ja kevyenliikenteen kansi. Kannen avulla Lutakon aukiosta tuli alue, joka soveltuu suuremmalle yleisötapahtumalle.
Ratkaisu oli liikenneturvallisuuden kannalta tärkeä, sillä risteys oli yksi Jyväskylän vaarallisimmista. Tällä tavalla varmistettiin, että sekä Lutakon että Kuokkalan asukkaiden työmatkat sujuu mennen tullen sujuvasti ja matkat pysyvät kohtuullisen pituisena.
Vielä niitä herkkuja kaipaa. Puut, pensaat ja puistoalue. Se sataman kupeesta vielä puuttuu, mutta on tulossa lähivuosina.
Aina vaan ei ole niin helppoa kuin Springfieldin suunnittelu Tapped Outissa 🙂