Keskisuomalainen 16.9.2012
Jyväskylän kokoisessa tiiviissä paketissa termi ”lähipalvelu” vääristyy. Keskustan alueella asuva ystäväni tarvitsi hammaslääkärin palvelua kiireellisesti. Hän sai ajan samalle päivälle Palokkaan. Palvelu löytyi noin viiden kilometrin päästä eli todella läheltä. Tärkeintä oli, että lääkäriaika löytyi nopeasti. Läheisyys on siis matka.
Lääkärien työajasta suuri osa menee palavereihin ja toimenpiteiden kirjaamiseen. Eli voisiko lähipalvelu olla myös sitä, että keskittyy tekemään sitä, mikä on lähellä omaa ammattitaitoa? Osan lääkäreiden rutiinitoimenpiteistä olisi mahdollista tehdä hoitajien toimesta, kunhan palkkaus nousisi vastuun kasvaessa.
Onko lähipalvelu se, jonka seinät ovat minun takapihallani vai voiko lähipalvelu tulla minun luokseni? Esimerkiksi harvan meistä tarvitsee nykyisin käydä verotoimistossa, veroilmoituksenkin saa tehtyä netissä.
Tämä on lähipalvelua parhaimmillaan, ei tarvitse edes lähteä kodistaan ulos.
On aika tuulettaa ajatuksia ja miettiä lähipalveluita uudelta pohjalta. Onko tarvitsemasi palvelu todella tarpeen olla lähellä kilometreissä mitattuna? Usein palvelua tarvitsee harvoin tai palvelu on mahdollista toteuttaa uusia toimintatapoja ja tekniikkaa käyttäen.
Eeva-Kaisa Rouhiainen
pj, Jyväskylän kokoomus ry
Kunnallisvaaliehdokas